Brändistrategian, visuaalisen ilmeen tai markkinointisuunnitelman laatiminen käynnistyy usein työpajalla, jossa luodaan markkinoinnin strateginen perusta.
Työpajaan kutsutaan projektin onnistumisen kannalta olennaiset henkilöt, jotta saavutetaan yhteinen näkemys projektin tavoitteista ja määränpäästä. Työpajassa määritellään mm. tuotteen/palvelun asemointi (hissipuhe), markkinoinnin kohderyhmät, ydinviestit, joiden ympärille markkinointiviestintä jatkossa rakennetaan sekä kartoitetaan käytettävissä olevat markkinointikanavat.
Työpajan pohjalta kiteytetään selkeät brändilinjaukset: tahtotila, ydinviestit ja markkinointisuunnitelman pohjana toimivat viestinnän linjaukset.
Markkinoinnin konseptin suunnittelu jatkuu luontevasti brändilinjausten pohjalta. Työt aloitetaan pitämällä laajempi palaveri, jossa käydään läpi palvelujen brändiin ja markkinoinnin suunnitteluun vaikuttavat tekijät.
Briefpalaverin jälkeen käynnistyy Kitchenin sisäinen konseptisuunnittelu, jonka tavoitteena on suunnitella markkinointikampanja sekä tarvittavat markkinointimateriaalit. Suunnittelussa työstetään konkreettisia markkinointiviestinnän elementtejä. Näin lopputulosta voidaan arvioida heti mahdollisimman konkreettisten esimerkkien kautta.
Kitchenin tiimi esittelee vaihtoehtoisia ehdotuksia, joista asiakas valitsee tavoitteiden kannalta parhaan vaihtoehdon. Valittua konseptia hiotaan kunnes siihen ollaan tyytyväisiä.
Markkinoinnin konseptin ympärille suunnitellaan markkinointiviestinnän eri elementit. Tätä työtä ohjaa markkinointisuunnitelma, jonka avulla varmistetaan tarvittavan tiedon välittyminen ja tunnettuuden lisääminen eri kohderyhmille. Markkinointisuunnitelman laatiminen käynnistyy samanaikaisesti konseptisuunnittelun kanssa.
Ensimmäisen työpajan anti tislataan asiakkaan ja Kitchenin suunnittelupalaverissa konkreettiseksi markkinointisuunnitelmaksi, joka kokoaa ”yksiin kansiin” toteutettavat markkinointitoimenpiteet. Lisäksi suunnitelmasta löytyy strategiatyössä kirkastetut kohderyhmät, markkinointikanavat sekä markkinoinnin keinot.
Suunnitelmaa työstetään iteroiden. Kun markkinointisuunnitelma on hyväksytty, työstetään suunnitelman toteuttamisessa tarvittavat materiaalit. Tässä vaiheessa laaditaan yksityiskohtainen tehtävälista yhdessä asiakkaan kanssa. Ajan tasalla oleva tehtävälista aikatauluineen (palaverit, deadlinet…) ja vastuineen varmistaa, että asiat tehdään oikea-aikaisesti ja että tarvittava tieto on kaikkien käytettävissä. Kitchenin asiakasvastaava huolehtii tehtävälistan kokoamisesta, ylläpidosta ja kommunikoinnista – hän myös varmistaa, että työt viedään läpi laadukkaasti ja aikataulussa. Suunnittelijat ovat yhteydessä suoraan asiakkaaseen tarpeen mukaan, yleensä kuitenkin asiakasvastaavan kautta.
Suunnittelun edetessä pidetään säännöllisiä työpalavereja, joissa käydään läpi töiden edistyminen ja muut ajankohtaiset asiat. Tämän lisäksi pidetään esimerkiksi kuukausittain laajemman joukon kesken kuukausipalaveri, jossa sovitaan seuraavan kuukauden tehtävistä ja tarkastetaan suunniteltujen tehtävien valmistuminen ja resurssien käyttö.
Osana käytännön toteutusta on seuranta, jonka avulla seurataan palvelun tunnettuuden kehittymistä ja viestinnän perillemenoa. Tämän lisäksi toteutetaan Kitchenin oma Evaluation-arviointi, jonka avulla seurataan suunnitteluprosessin onnistumista.